عقل هاى اسیر شهوت
امام علی علیه السلام فرمودند:
وَکَمْ مِنْ عَقْلٍ اَسیرٍ تَحْتَ هَوى اَمیرٍ؛
چه بسیار هوى و هوس هایى که عقل ها را تحت سلطه خود درآورده و آن ها را اسیر کرده است.
نهج البلاغه، حکمت 211.
شرح حدیث:
عقل و شهوت
از جهتى در وجود هر انسانى دو نیرو وجود دارد:
1. نیروى عقل؛ که باید بر تمام اعضا و نیروها و احساسات انسان امیر باشد.
2. تمایلات و شهوات نفسانى؛ که باید ابزار اجرایى عقل باشند و تحت فرمان او.
اگر هریک از این دو نیرو در جاى خود به کار گرفته شود، آنچه خداوند از انسان انتظار دارد انجام مى شود، و انسان حقیقتآ خلیفه خداوند گردد.
امّا اگر بر عکس شد، و هوى و هوس فرماندهى را در دست گرفت و عقل به عنوان ابزارى درخدمت آن درآمد و اسیر تمایلات شهوانى شد، چنین انسانى از مسیر حق منحرف مى گردد و این انحراف ممکن است آن قدر زیاد شود و چنین انسانى به قدرى از صراط مستقیم دور گردد، که مانند چهارپایان بلکه پست تر از آن ها شود!{1}
آرى، اگر عقل، که به منزله پدر پرتجربه اى در یک خانواده است، اسیر تمایلات و بى بندوبارى هاى جوان هاى خام و بى تجربه و مالامال از شهوات گردد، چنین خانواده اى از هیچ خطرى در امان نخواهد بود!
بنابراین اگر مى خواهیم مورد نظر خداوند باشیم، باید عقل را در خانواده، جامعه، کلّ کشور، و بلکه سراسر دنیا حاکم کرده، آن را از اسارت هوى ها و هوس ها آزاد سازیم. در این صورت بدون شک، جهان، که در شرایط موجود همچون جهنّمى سوزان است، تبدیل به گلستانى باصفا خواهد شد و همه انسان ها مى توانند بدون تجاوز به حقوق یکدیگر، به صورت مسالمت آمیز زندگى راحت وبى دغدغه اى داشته باشند.{2}
پینوشتها:
1. در آیه 179 سوره اعراف و آیه 44 سوره فرقان به این مطلب اشاره شده است.
2. یکصد و ده سرمشق از سخنان حضرت على (علیه السلام)، ص 191 و 192، ح 73.
منبع: نخستین آفریده خدا، آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله)، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام، قم، 1394.
از جهتى در وجود هر انسانى دو نیرو وجود دارد:
1. نیروى عقل؛ که باید بر تمام اعضا و نیروها و احساسات انسان امیر باشد.
2. تمایلات و شهوات نفسانى؛ که باید ابزار اجرایى عقل باشند و تحت فرمان او.
اگر هریک از این دو نیرو در جاى خود به کار گرفته شود، آنچه خداوند از انسان انتظار دارد انجام مى شود، و انسان حقیقتآ خلیفه خداوند گردد.
امّا اگر بر عکس شد، و هوى و هوس فرماندهى را در دست گرفت و عقل به عنوان ابزارى درخدمت آن درآمد و اسیر تمایلات شهوانى شد، چنین انسانى از مسیر حق منحرف مى گردد و این انحراف ممکن است آن قدر زیاد شود و چنین انسانى به قدرى از صراط مستقیم دور گردد، که مانند چهارپایان بلکه پست تر از آن ها شود!{1}
آرى، اگر عقل، که به منزله پدر پرتجربه اى در یک خانواده است، اسیر تمایلات و بى بندوبارى هاى جوان هاى خام و بى تجربه و مالامال از شهوات گردد، چنین خانواده اى از هیچ خطرى در امان نخواهد بود!
بنابراین اگر مى خواهیم مورد نظر خداوند باشیم، باید عقل را در خانواده، جامعه، کلّ کشور، و بلکه سراسر دنیا حاکم کرده، آن را از اسارت هوى ها و هوس ها آزاد سازیم. در این صورت بدون شک، جهان، که در شرایط موجود همچون جهنّمى سوزان است، تبدیل به گلستانى باصفا خواهد شد و همه انسان ها مى توانند بدون تجاوز به حقوق یکدیگر، به صورت مسالمت آمیز زندگى راحت وبى دغدغه اى داشته باشند.{2}
پینوشتها:
1. در آیه 179 سوره اعراف و آیه 44 سوره فرقان به این مطلب اشاره شده است.
2. یکصد و ده سرمشق از سخنان حضرت على (علیه السلام)، ص 191 و 192، ح 73.
منبع: نخستین آفریده خدا، آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله)، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام، قم، 1394.
احادیث مرتبط
تازه های احادیث
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}